See veebileht kasutab küpsiseid (cookies).

Jätkades TJO Konsultatsioonide veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Tutvu meie andmekaitse põhimõtetega.

Main content section

Konsultant kirjutab: Aastaga asutatakse kvaliteediauhind

Jussi Onoper
Juhatuse esimees, konsultant ja koolitaja

T.-J. Onoperi artikkel ilmus 12.07.1999, Äripäevas.

Eesti rahvusliku kvaliteediauhinna projekt on oodanud juba mitu aastat. On säilinud lootus anda Eesti esimene rahvuslik kvaliteediauhind kätte aasta 2000 novembri lõpus.

Projektile on omapoolse heakskiidu andnud nii Euroopa kvaliteedisihtasutus EFQM (Euroopa kvaliteediauhinna väljaandja), Phare eksperdid kui ka Brüsseli ametnikud. 1998. aasta sügisel olid Eesti kvaliteediühing, suurettevõtete assotsiatsioon, kaubandus-tööstuskoda, tööandjate ja tööstuse keskliit ning majandusministeerium lähedal Eesti kvaliteediauhinna sihtasutuse moodustamisele. Tookord ei riskitud Vene majanduskriisi tõttu uut sihtasutust siiski asutada.

Kvaliteediauhinna asutamise põhiprobleemiks on Eesti väiksus ja ettevõtete huvi vähesus. Praeguseks on järelepärimisi teinud mõnikümmend firmat. Kuivõrd kvaliteediauhinna pälvib (teistele eeskujuks valitakse) igal aastal vastavas alagrupis vaid üks organisatsioon, siis on seda tulemust raske saavutada. Samuti eeldab auhinna pälvimine aastatepikkust süsteemset eeltööd.

Ettevalmistatud kvaliteediauhinna projekti käivitamiseks vajataks Eestis esimesel aastal toetust hinnanguliselt 1 mln krooni, järgmisel aastal 0,5 mln krooni.

Eesti ettevõtted võivad taotleda küll regionaalset Euroopa kvaliteediauhinda, kuid enamasti ei ole võimalik taotleda teiste riikide rahvuslikke auhindu. Rahvusliku kvaliteediauhinna puhul arvestatakse tavaliselt vastava riigi omandi osakaalu, ettevõtte ja töötajate asumist vastava riigi territooriumil vms kitsendavaid tingimusi.

Euroopa kvaliteediauhinna taotlemine on võimalik ilma rahvusliku vaheastmeta suurtel ettevõtetel, väike- ja keskettevõtete puhul eeldatakse rahvusliku konkursi läbimist ja eeskujulike tulemuste saavutamist.

Rahvuslike kvaliteediauhindade väljaarendamine on tulnud enamasti riigi initsiatiivil, sellele viitab ka sõna «rahvuslik». Riigi ja aktiivsete ettevõtjate eestvedamisel töötatakse välja kvaliteediauhinna mudel ja kriteeriumid. Näiteks Euroopa kvaliteediauhinna kriteeriumide väljatöötamise initsiatiiv tuli 14 Euroopa suurkontsernilt, kes moodustasid nimetatud kriteeriumide väljatöötamiseks Euroopa kvaliteedijuhtimise fondi.

Tunned teema vastu huvi?